Du er her

Mer kostbart å drive kollektivtrafikk

Passasjerene er tilbake i kollektivtrafikken, men rask prisvekst og økte driftskostnader gir vesentlig dårligere økonomi for de fylkeskommunale kollektivselskapene.

Det viser en fersk TØI-rapport som har studert utviklingen i kollektivtrafikken fra før pandemien og frem til i dag (2019-2023).

Passasjerene har i stor grad kommet tilbake til kollektivtransporten, men en generell prisøkning har gitt både nedgang i billettinntekter og økte driftskostnader. Kostnadsveksten dekkes dermed ikke inn av økte billettinntekter, men av offentlige bevilgninger – og da primært av fylkeskommunale bevilgninger.

Forskerne finner også betydelig variasjon mellom fylkene.

Dyrere å drive kollektivtilbudene

Selv om passasjertallene er tilbake til 2019-nivå er kollektivtrafikken i dag ulik kollektivtrafikken i 2019. Antall påstigende er nå på samme nivå som før pandemien, men økonomien i kollektivtilbudet er vesentlig dårligere. Økte kostnader i produksjonen og en dreining i produk­sjon mot dyrere tjenester, som for eksempel lukket skoleskyss og relativt dyre lavutslippsløsninger. Billett­inntektene har ikke holdt følge med inflasjonen. Mellomlegget mellom de økte kostnadene og de relativt sett reduserte inntektene dekkes inn gjennom økte tilskudd, i hovedsak fra fylkeskommunenes budsjetter. 

Figur: Utvikling i nøkkelparametre for fylkeskommunalkollektivtrafikk i perioden 2019-2023

Bilen står fortsatt sterkt

I 2023 var bilen det viktigste transportmidlet i, både målt i antall reiser og personkilometer Norge. Bilholdet er stabilt på ca. 520 biler per 1.000 innbyggere. Deretter kom kollektivtransport, med hovedvekt på buss. Samlet utgjorde kollektiv­transporten rundt 13,5 prosent av alle reiser i Norge, eller 713 millioner enkeltreiser.

Kollektivtransport drives både i kommersiell, statlig og fylkeskommunal regi. I 2023 foregikk 88 prosent av reisene med de fylkeskommunale tilbudene, 11 prosent med statlige tilbud (jern­bane) og litt over 1 prosent med private kommersielle tilbud, i all hovedsak ekspressbusser og flybusser.

Selv om antallet påstigninger på kollektivtrafikken er tilbake på samme nivå som før pandemien har ikke transportarbeidet fulgt med. Målt i personkilometere er det bare sjøtransporten som har nådd høyere nivå enn i 2019. Andre kollektive transportmidler opplever en tilbakegang.

Rapporten er laget på oppdrag av Kollektivtrafikkforeningen.

Rapport: Kollektivtrafikken 2019-2023 - Statusrapport for kollektivtrafikken. TØI-rapport 2061/2024. Forfattere: Jørgen Aarhaug, Fitwi Wolday

Tekst: Hanne Sparre-Enger, kommunikasjonsleder TØI

      

Gaustadalleen 21, 0349 Oslo

Postboks 8600 Majorstua, 0359 Oslo

E-post: toi@toi.no

 

HR-excellence in research

 

 

Nettredaktør: Kommunikasjonsleder Hanne Sparre-Enger