Det viser en fersk TØI-rapport hvor forskere analysert hvilke faktorer som ligger bak veksten i Rogaland. Rapporten er laget på oppdrag fra Kolumbus.
Endring i befolkningsvekst påvirker passasjertallene
Den store veksten i passasjertallet med buss i Rogaland fra 2019 til 2024 er knyttet til innbyggertall og befolkningstetthet, bedre og billigere kollektivtransporttilbud, økt sysselsetting og høyere drivstoffpriser. Samtidig har billigere bompenger og høyere bilhold virket i motsatt retning.
Stavanger kommune introduserte gratis kollektivtransport i hele Rogaland for egne innbyggere i perioden juli-desember 2023. Basert på analyser av automatiske passasjertellinger er det ingenting som tyder på at perioden med gratis kollektivtrafikk har ført til langsiktig passasjervekst i kollektivtrafikken i Stavanger, etter at gratisperioden var over.
Nord-Jæren og Haugalandet har relativt høy befolkningstetthet og tydelige byområder. Økt befolkning og befolkningstetthet, økt sysselsetting, økt rutetilbud, lavere kollektivtakster og dyrere drivstoffpriser har bidratt til økt bussetterspørsel. Samtidig har bompengekostnader gått ned i faste priser og bilholdet har gått opp. Dette har hatt en dempende effekt på passasjermengden på buss. Disse faktorene forklarer bortimot all variasjon i passasjerutvikling.
Samtidig har Ryfylke Nord, Ryfylke Sør og Jæren og Dalane lavest passasjertall, lavest innbyggertall, lavest ruteproduksjon, lavest bompengenivå, lavest antall arbeidsplasser, lavest befolkningstetthet og færrest antall biler. I store deler av disse områdene fungerer bussen som et minimums mobilitetstilbud for dem uten reisealternativer, og i tilknytning til skoleskyss. Passasjerutviklingen i disse områdene er derfor vanskelig å beregne med utgangspunkt i kjente etterspørselsdrivere som takster, rutetilbud og kostnader ved bilbruk.
Veiforbindelse og utvidet busstilbud har også gitt effekt
Parallelt har en rekke andre tiltak også påvirket hvor attraktiv kollektivtransport oppleves i Rogaland. Ryfast-forbindelsen erstattet ferge og hurtigbåt med busstilbud og veiforbindelse med bompenger. I en periode har reisende også hatt gratis ferje på flere strekninger.
Gjennom Hent Meg, som ble startet i 2018, ble ordinære ruter erstattet av en bestillingsordning som henter deg hjemme. I Sauda har ordningen hatt vekst på ca. 30 prosent fra 2019-2024. Ordningen ble utvidet til Egersund by høsten 2022.
Det finnes også et tilbud for bildeling, samt at Bysykkelordningen har vokst. Det er også kommet på plass en ny billettløsning.