Du er her

  • > Marked og styring
  • > Automatiserte kjøretøy vil utfordre det tradisjonelle transportsystemet

Automatiserte kjøretøy vil utfordre det tradisjonelle transportsystemet

Etablerte styringsorganer må tenke nytt og jobbe aktivt for å sikre tilgang til automatisert mobilitet

Automatiserte kjøretøy (AV) vil på sikt endre transport­systemet, særlig i byene. Flere vil få økt mobilitet og dermed økt tilgjengelighet. Men de utfordrer de etablerte systemene.

I en ny TØI-studie har forskere sett på dynamikk, endrings- og organisasjonsstrukturer og brukerpraksis i transportsystemet knyttet til automatiserte kjøretøy, og utviklet et rammeverk med mulige utviklingsretninger.

- Hvordan et fremtidig transportsystem der automatiserte kjøretøy spiller en sentral rolle vil se ut er krevende å forutsi. Både fordi transportsystemet er komplisert og fordi utfallet avhenger av beslutninger som ennå ikke er tatt. Et stort mangfold og fremtidige tilpasninger av nye systemer gjør at vi ikke kan ta for gitt hvordan disse nye teknologiene vil leveres, brukes og reguleres, sier forskningsleder på TØI Jørgen Aarhaug.

Dagens forretningsmodeller for mobilitet styres av juridiske rammer, praksis for arealbruk og hvordan politiske beslutninger følges opp. Disse tradisjonelle styringsformene må oppdateres for å møte muligheten den nye teknologien gir. Aktørene må erkjenne de nye systemenes egenart og jobbe aktivt for å sikre tilgang til AV-mobilitet, uten å forverre sosiale ulikheter, klimautslipp, overdreven arealbruk og økonomisk ineffektivitet.

Rapport: Autonomous vehicles and transport system organization - Shifting boundaries, mandates and responsibilities. TØI-rapport 2066/2024. Forfattere: Cyriac George og Jørgen Aarhaug

Tekst: Hanne Sparre-Enger, kommunikasjonsleder

      

Gaustadalleen 21, 0349 Oslo

Postboks 8600 Majorstua, 0359 Oslo

E-post: toi@toi.no

 

HR-excellence in research

 

 

Nettredaktør: Kommunikasjonsleder Hanne Sparre-Enger