Automatiserte kjøretøy (AV) vil på sikt endre transportsystemet, særlig i byene. Flere vil få økt mobilitet og dermed økt tilgjengelighet. Men de utfordrer de etablerte systemene.
I en ny TØI-studie har forskere sett på dynamikk, endrings- og organisasjonsstrukturer og brukerpraksis i transportsystemet knyttet til automatiserte kjøretøy, og utviklet et rammeverk med mulige utviklingsretninger.
- Hvordan et fremtidig transportsystem der automatiserte kjøretøy spiller en sentral rolle vil se ut er krevende å forutsi. Både fordi transportsystemet er komplisert og fordi utfallet avhenger av beslutninger som ennå ikke er tatt. Et stort mangfold og fremtidige tilpasninger av nye systemer gjør at vi ikke kan ta for gitt hvordan disse nye teknologiene vil leveres, brukes og reguleres, sier forskningsleder på TØI Jørgen Aarhaug.
Dagens forretningsmodeller for mobilitet styres av juridiske rammer, praksis for arealbruk og hvordan politiske beslutninger følges opp. Disse tradisjonelle styringsformene må oppdateres for å møte muligheten den nye teknologien gir. Aktørene må erkjenne de nye systemenes egenart og jobbe aktivt for å sikre tilgang til AV-mobilitet, uten å forverre sosiale ulikheter, klimautslipp, overdreven arealbruk og økonomisk ineffektivitet.
Tekst: Hanne Sparre-Enger, kommunikasjonsleder