Av Aud Tennøy, Forskningsleder ved TØI
I et debattinnlegg i Aftenposten 28. oktober 2015 skriver jeg at økt veikapasitet i bytransportsystemer med kø gir økt biltrafikk og at all forskning jeg kjenner til er entydig på dette. Flere har etterlyst hvilken forskning jeg bygger på. Nedenfor er det listet opp noen artikler som oppsummerer denne kunnskapen. Dersom det er noen som har forskning som viser det motsatte er jeg svært interessert i å få vite om dette.
- Tennøy, A., Hagen, O.H., 2021. Urban main road capacity reduction: Adaptations, effects and consequences, Transportation Research Part D: Transport and Environment, vol. 96, 102848.
- Tennøy, A., Tønnesen, A., Gundersen, F., 2019. Effects of urban road capacity expansions – Experiences from two Norwegian cases. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 69, 90-106.
- Tennøy, A., Wangsness, P.B., Aarhaug, J., Gregersen, F.A., 2016. Experiences with capacity reductions on urban main roads – rethinking allocation of urban road capacity? Open access: Transportation Research Procedia, 19 (2016), 4 – 17.
- Todd Litman 2015: Generated Traffic: Implications for Transport Planning, Victoria Transport Policy Institute. 27 January 2015
- Noland, R.B and Lem L.L (2002): A review of the evidence for induced travel and changes in transportation and environmental policy in the US and the UK, Transportation Research Part D: Transport and Environment. Volume 7, Issue 1, January 2002, Pages 1–26
- Martin JH Mogridge (1997): The self-defeating nature of urban road capacity policy: A review of theories, disputes and available evidence. Transport Policy. Volume 4, Issue 1, January 1997, Pages 5–23
- Arvid Strand, Petter Næss, Aud Tennøy, Christian Steinsland (2009): Gir bedre veier mindre klimagassutslipp? TØI-rapport 1027/2009. (se særlig kapittel 4, skrevet av Petter Næss).
- SACTRA (1994) TRUNK ROADS AND THE GENERATION OF TRAFFIC. The Standing Advisory Committee on Trunk Road Assessment. Chairman: Mr D A Wood QC
Her er noen flere artikler som bør leses:
- Downs–Thomson paradox (oppkalt etter Anthony Downs og J. M. Thomson): "States that the equilibrium speed of car traffic on a road network is determined by the average door-to-door speed of equivalent journeys taken by public transport. It is a paradox in that improvements in the road network will not improve traffic congestion. In fact, improvements in the road network can make congestion worse, if the improvements make public transport more inconvenient, or if it shifts investment, causing disinvestment in the public transport system (kilde: Wikipedia). Les om paradokset i denne populætvitenskapelige artikkelen: Why Traffic Congestion Is Here to Stay ...and Will Get Worse, By Anthony Downs
- S. Carirns; S. Atkins and P. Goodwin: Disappearring trafffic? The story so far
(Denne artikkelen oppsummerer mer enn 70 studier om hvordan det har gått med biltrafikken etter at man har omprioritert vegareal fra generell biltrafikk til gående, syklister, kollektivtrafikk etc)
- Phil Goodwin a & Robert B.: Building new roads really does create extra traffic: a response to Prakash et al. Noland b, Applied Economics
- Peter J. Hills (1996): What is induced traffic? Transportation 23: 5-16, 1996
I referanselistene til disse rapportene finnes det mer informasjon for dem som vil gå dypere inn i materien.
E-18
![]() |
Forsidebildet til Kommunedelplan for E-18- korridoren Lysaker - Slepenen. |
Det er også en del uklarheter i diskusjonen knyttet til hva det foreslåtte E18-prosjektet faktisk innebærer. Vi har derfor lagt ut planer og illustrasjoner her.