Norge er et av få land som tillater sykling på fortau. I pilotprosjektet "Sykkelpiloter" ønsker Vegdirektoratet å innhente kunnskap og erfaring med nye sykkeltiltak, som kan bidra til å nå målsettingen om flere syklende. For å vurdere effekten av tiltakene har forskere ved TØI gjennomført før- og etterundersøkelser i forsøksbyene Horten og Lillehammer.
Ett av tiltakene som er testet ut er oppmerking med sykkelpiktogram og piler i gater der man sykler i blandet trafikk (såkalte «sharrows). Hensikten med tiltaket er å få syklister til å sykle mer i veibanen og mindre på fortau, samt gjøre dem mer synlige for bilistene.
Etter at merking med sykkelpiktogram ble innført fant man at
- Flere syklister sykler i veibanen
- Både gående og syklende opplever at gatene fungerer bedre
- Fotgjengere opplever større trygghet
- Mange syklet mot kjøreretningen i enkelte gater, men etter tiltaket ble innført var dette nesten fraværende.
- Flere syklister la vekt på bra infrastruktur som begrunnelse for sitt valg om å sykle i den aktuelle gaten
- Færre syklister svarte at de ble hindret av fotgjengere og andre trafikanter
- Blant bilister opplever noen flere å bli hindret av andre trafikanter, samt noe økning i konflikter med syklister
- Flere syklister rapporterte om utrygghet knyttet til biltrafikken
Alt i alt ser det ut til at oppmerkingen med sykkelpiktogram har hatt den tilsiktede effekten både i Horten og i Lillehammer, ved at en del av sykkeltrafikken er flyttet fra fortauet til kjørebanen, men at effekten er sterkere i Lillehammer enn i Horten. Dette har sannsynligvis å gjøre med at det i Horten var en sterkere kultur for å sykle på fortauet, trolig fordi fortauene var brede og dermed tilrettelagt for sykling.
Prosjektet er finansiert av Statens vegvesen og er en del av prosjektet «Sykkelpiloter».