Prosjektet undersøker effekten av å gi informasjon og gjøre kostnadene knyttet til bilhold og bilbruk mer synlige. Vi skal studere effekten av å informere bilister fortløpende om bomkostnader over tid og gi personlig tilpasset informasjon om bildeling som et alternativ til å eie bil. Vi gjennomfører randomiserte kontrollerte forsøk (RCT) i samarbeid med offentlige aktører og bedrifter for å få kausale resultater om individuell atferd og holdninger. Målet er å undersøke i hvilken grad mangel på informasjon og oppmerksomhet er en barriere for atferdsendring, og hvilken rolle relativt enkle tiltak som informasjon kan spille for å redusere bilhold og -bruk.
Bytransport står ved et veiskille. Private biler gir bekvemmelighet, men har høye kostnader: klimagassutslipp, kø, luftforurensning og ineffektiv bruk av offentlig areal. Teknologiske løsninger som elbiler reduserer utslipp, men gjør lite for å løse køproblemer og arealbruk.
Atferdsforskning viser at folk ofte undervurderer de reelle kostnadene ved å eie bil – og at disse kostnadene sjelden er synlige når beslutninger tas. Mangel på informasjon og lav oppmerksomhet (saliency) kan være en stor barriere mot mer bærekraftige valg.
Prosjektperiode: 2025–2028
Prosjektstruktur
SALIENT er organisert i fem arbeidspakker (WP):
WP1: Samutvikling av kommunikasjonstiltak
Et team av økonomer, psykologer, designere og kommunikasjonsfolk skal videreutvikle en innovativ og brukervennlig kalkulator for bildeling tilpasset Bergen. Verktøyet sammenligner reelle kostnader ved bilhold med bildelingsalternativer. En tidligere versjon av kalkulatoren ble utviklet i prosjektet Carnudge og finnes på eiedele.no.
WP2: Feltforsøk i Bergen
Et randomisert kontrollert forsøk vil teste om informasjon om bilkostnader og bildeling kan påvirke andelen som benytter bildeling og reduserer bilhold. Prosjektet tar sikte på å replikere et tidligere forsøk i Oslo, som førte til 15% økning i medlemskap i bildeling. Les den publiserte artikkelen her.
WP3: Synliggjøring av bomkostnader
I Oslo vil et annet randomisert eksperiment evaluere om informasjon om bomkostnader påvirker antall bompasseringer og folks holdninger til bompenger.
WP4: Kvasieksperiment med bildelingsbrukere
I denne arbeidspakken undersøker vi om økt synlighet av bomkostnader på fakturaer fra bildeling endrer brukeratferd.
WP5: Politikk og skalering
Denne arbeidspakken vil oppsummere funnene, vurdere hvordan de kan skaleres, og støtte politikkutforming og styringsdiskusjoner.
Partnere
SALIENT ledes av Transportøkonomisk institutt (TØI) og gjennomføres i samarbeid med:
- Frischsenteret
- Bergen kommune
- Autosync
- Statens vegvesen
- InfoDesignLab
- Bildelingsselskapene Bilkollektivet, Getaround og Dele
Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd (352926).
Informasjon på norsk | Information in English