![]() |
Førere av såkalte Racing-sykler holder ofte høy hastighet og er innblandet i om lag halvparten av alle dødsulykkene med motorsykkel. |
Dette framgår av en rapport fra TØI. I tillegg til racing-sykler er ungdom mellom 16 og 18 år på lett motorsykkel en gruppe som peker seg ut med svært høy risiko.
I prosjektet er det blant annet gjennomført en spørreundersøkelse, en litteraturstudie og et dialogmøte med mc-eksperter for å vurdere ulike tiltak som kan rettes mot disse risikoutsatte undergruppene.
Sammenholdt med rapporter fra Statens Vegvesens ulykkesanalysegrupper (UAG) framtrer høy fart som den viktigste risikofaktoren knyttet til mc-kjøring.
Tiltak for å kontrollere og redusere farten har trolig størst potensial når det gjelder å redusere de alvorligste ulykkene. Økt politikontroll er et opplagt tiltak i så måte, ikke minst fordi motorsyklister ikke kontrolleres gjennom dagens system med automatisk trafikk-kontroll (ATK).
I tillegg konkluderer rapporten med at strengere restriksjoner på retten til å føre lett motorsykkel, og økonomiske incitamenter knyttet til eie og bruk av bestemte typer sykler, kan være effektive tiltak.
TØI-rapport:
Trafikksikkerhet blant mc-førere. En studie av risikoutsatte undergrupper og mulige tiltak. TØI-rapport 1075/2010. Forfatter(e): Torkel Bjørnskau, Tor-Olav Nævestad og Juned Akhtar