Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Kolumbus og tar for seg perioden 2022 til 2024.
Mobilitetspakken er en del av byvekstavtalen for Nord-Jæren, og består av tiltak som bedriftsprogrammet HjemJobbHjem (HJH), bysykler, elsykkeltilbud og bildeling. Selv om den samlede biltrafikken har økt i perioden, tyder analysene på at veksten kunne vært høyere uten tiltakene. Dette er et viktig funn, ettersom Nord-Jæren har inngått en byvekstavtale med staten, som innebærer at all vekst i persontransport skal tas med kollektiv, sykkel eller gange.
"Våre analyser viser at gulrottiltak, altså tiltak som oppfordrer til mer bruk av kollektivtransport, sykkel og gange, er nyttige for å begrense veksten i biltrafikk", sier TØI-forsker Lana Krehic.
Sterkest effekt fra HjemJobbHjem
Rapporten peker på HjemJobbHjem-ordningen som det mest virkningsfulle tiltaket. Reisevaneundersøkelser blant ansatte i HJH-bedrifter viser en tydelig nedgang i bilbruk kort tid etter innmelding, og bilandelen fortsetter å synke over tid. Tiltak som HJH-billetten, elsykkelleasing og bysykkeltilbudet er særlig viktig for å begrense bilbruken.
Bysyklene brukes i stor grad i kombinasjon med kollektivtransport, særlig av HJH-medlemmer. Turene er ofte del av arbeidsreisen, med tydelige bruks-topper i morgen- og ettermiddagsrushet. Bruken er høyest rundt kollektivknutepunkter som Byterminalen i Stavanger og Ruten i Sandnes. Dette tyder på at bysyklene fungerer som et supplement til kollektivtransporten og bidrar til å gjøre kollektivtilbudet mer attraktivt.
Begrenset virkning av bildeling
Bildelingstilbudet gjennom Kolumbus har hatt lav utbredelse, og har i hovedsak blitt benyttet til kortere turer, ifølge rapporten. Tilbudet har begrenset virkning på trafikkveksten, blant annet på grunn av lav befolkningstetthet i Nord-Jæren og fordi det var et begrenset antall biler i ordningen.
Rapporten konkluderer med at tiltakene samlet sett har støttet opp under nullvekstmålet i byvekstavtalen. En mer målrettet rekruttering av områder og virksomheter med høy bilbruk til HJH-ordningen kan i framtiden utgjøre et effektivt virkemiddel for å redusere bilbruken i regionen.
Rapporten er tilgjengelig i sin helhet her:
Evaluering av mobilitetstiltak på Nord-Jæren. TØI-rapport 2109/2025. Forfattere: Lana Krehic, Fredrik Alexander Gregersen, Erik Bjørnson Lunke, Petter Christiansen, Jørgen Aarhaug og Nils Fearnley