Du er her

  • > Mobilitetspakke har bremset biltrafikkveksten på Nord-Jæren

Mobilitetspakke har bremset biltrafikkveksten på Nord-Jæren

En ny TØI-rapport evaluerer effekten av Mobilitetspakke Nord-Jæren. Resultatene viser at tiltakene trolig har bremset veksten i biltrafikken, og særlig ordningen HjemJobbHjem peker seg ut som virkningsfull.

Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Kolumbus og tar for seg perioden 2022 til 2024.

Mobilitetspakken er en del av byvekstavtalen for Nord-Jæren, og består av tiltak som bedriftsprogrammet HjemJobbHjem (HJH), bysykler, elsykkeltilbud og bildeling. Selv om den samlede biltrafikken har økt i perioden, tyder analysene på at veksten kunne vært høyere uten tiltakene. Dette er et viktig funn, ettersom Nord-Jæren har inngått en byvekstavtale med staten, som innebærer at all vekst i persontransport skal tas med kollektiv, sykkel eller gange.

"Våre analyser viser at gulrottiltak, altså tiltak som oppfordrer til mer bruk av kollektivtransport, sykkel og gange, er nyttige for å begrense veksten i biltrafikk", sier TØI-forsker Lana Krehic.

Sterkest effekt fra HjemJobbHjem

Rapporten peker på HjemJobbHjem-ordningen som det mest virkningsfulle tiltaket. Reisevaneundersøkelser blant ansatte i HJH-bedrifter viser en tydelig nedgang i bilbruk kort tid etter innmelding, og bilandelen fortsetter å synke over tid. Tiltak som HJH-billetten, elsykkelleasing og bysykkeltilbudet er særlig viktig for å begrense bilbruken.

Bysyklene brukes i stor grad i kombinasjon med kollektivtransport, særlig av HJH-medlemmer. Turene er ofte del av arbeidsreisen, med tydelige bruks-topper i morgen- og ettermiddagsrushet. Bruken er høyest rundt kollektivknutepunkter som Byterminalen i Stavanger og Ruten i Sandnes. Dette tyder på at bysyklene fungerer som et supplement til kollektivtransporten og bidrar til å gjøre kollektivtilbudet mer attraktivt.

Begrenset virkning av bildeling

Bildelingstilbudet gjennom Kolumbus har hatt lav utbredelse, og har i hovedsak blitt benyttet til kortere turer, ifølge rapporten. Tilbudet har begrenset virkning på trafikkveksten, blant annet på grunn av lav befolkningstetthet i Nord-Jæren og fordi det var et begrenset antall biler i ordningen.

Rapporten konkluderer med at tiltakene samlet sett har støttet opp under nullvekstmålet i byvekstavtalen. En mer målrettet rekruttering av områder og virksomheter med høy bilbruk til HJH-ordningen kan i framtiden utgjøre et effektivt virkemiddel for å redusere bilbruken i regionen. 

Rapporten er tilgjengelig i sin helhet her:
Evaluering av mobilitetstiltak på Nord-Jæren. TØI-rapport 2109/2025. Forfattere: Lana Krehic, Fredrik Alexander Gregersen, Erik Bjørnson Lunke, Petter Christiansen, Jørgen Aarhaug og Nils Fearnley

Verktøylinje

    Del på:
      

Gaustadalleen 21, 0349 Oslo

Postboks 8600 Majorstua, 0359 Oslo

E-post: toi@toi.no

 

HR-excellence in research

 

 

Nettredaktør: Bjørne Grimsrud