Analysen er et ledd i Kollektivtransportselskapet Ruters ønske om å legge fram et regnskap over hvordan virksomheten virker inn på det øvrige samfunnet med hensyn til miljøpåvirkning, ulykker og køkostnader.
Det har de senere årene blitt mer og mer vanlig både for private og offentlige virksomheter å utarbeide miljøregnskap. Ruter har brakt dette et skritt videre ved ikke bare å se på utslipp og støy, men også på kø og ulykker.
Den første delen av analysen er et regnskap over de samfunnsøkonomiske kostnader for persontransportsystemet i Oslo og Akershus.
Den andre delen er en nytte-kostnadsanalyse av relevante kollektivtiltak sett i forhold til deres kostnad for det offentlige.
Rapport:
Samfunnsregnskap for Ruter 2008, TØI-rapport 1032/2009. Forfattere: Knut Sandberg Eriksen, Anita Vingan, Rolf Hagman, Nils Fearnley
Du er her
- > Lønnsomt å styrke kollektivtrafikken i rushtiden
Lønnsomt å styrke kollektivtrafikken i rushtiden
Det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å styrke kollektivtrafikken i Oslo og Akershus i rushtiden. Det viser en analyse som Transportøkonomisk institutt har gjort for Ruter. Utenfor rushet er en generell tilbudsforbedring ikke lønnsom.
Siste nytt
- Elektriske tunge kjøretøy er mest klimavennlige på veien
- De fleste elbilister reiser som før etter stengingen av kollektivfelter
- Mer miljøvennlig fly-drivstoff gir lavere CO2-utslipp enn utbygging av Nord-Norgebanen
- Automatiserte kjøretøy vil utfordre det tradisjonelle transportsystemet
- Maskinlæring kan forutse reisemønstre