TØI har vært engasjert av samarbeidsprosjektet Buskerudbyen (som geografisk dekker kommunene Kongsberg, Øvre Eiker, Nedre Eiker, Drammen og Lier) for å bidra med faglige innspill til et pågående arbeid som skal bidra til å utvikle byområdet til en bære- og konkurransedyktig byregion.
Dette innebærer blant annet å redusere biltrafikken i regionen, å sikre fremkommelighet for næringslivets transporter og å muliggjøre utvikling av mer attraktive byer og tettsteder. Dette skal skje i en periode hvor det forutsettes relativt sterk vekst i befolkningen.
Rapporten inneholder en skisse til et helhetlig areal- og transportkonsept for en klimavennlig og konkurransedyktig utvikling av byområdet. Bevisst arealbruk er et hovedgrep i anbefalingene. Det er særlig viktig å lokalisere arealintensive arbeidsplasser, handel og service mest mulig sentralt, slik at flest mulig kan nå disse uten bruk av bil. Nye boliger bør også lokaliseres i eller tett ved sentrum.
Basert på dette anbefaler rapporten at nye boliger, arbeidsplasser, handel og service i all hovedsak lokaliseres i de fire regionale kollektivknutepunktene Kongsberg sentrum, Mjøndalen, Hokksund og Drammen sentrum. Dette innebærer relativt dyptgripende endringer i kommunenes arealutviklingspolitikk. Om man skal oppnå målsettingene må man i tillegg styrke den regionale kollektivtrafikken og iverksette restriktive virkemidler mot biltrafikken.
Rapport:
Kunnskapsgrunnlag for areal- og transportutvikling i Buskerudbyen 2025 og 2050. TØI-rapport 1020/2009, Av Aud Tennøy, Annelene Holden Hoff, Tanja Loftsgarden og Jan Usterud Hanssen.