Behovsprøvingen står i økende grad i motsetning til en stadig mer uttalt konkurransepolitikk; i byområdene i form av flere, konkurrerende sentraler, i offentlige anskaffelser ved økende bruk av anbud.
Spissformulert er det i økende grad slik at der behovsprøvingen fungerer etter intensjonene, gjør ikke konkurransen det – og omvendt. Dette har gitt seg forskjellig utslag i ulike deler av landet: Mens løyvehavere i enkelte distrikter har opplevd sviktende inntektsgrunnlag for videre drosjedrift, har enkelte storbyer opplevd press mot drosjesjåførenes lønns- og arbeidsvilkår. Samtidig er næringen i store deler av landet ikke berørt av disse endringene.
Du er her
- > Konkurranse-politikken setter behovsprøvingen under press
Konkurranse-politikken setter behovsprøvingen under press
Det er betydelige forskjeller i hvordan dagens drosjereglement praktiseres i norske fylker. Grunnlaget for reguleringene har kommet under press fra flere hold, både gjennom endrede kjøpsformer i offentlig forvaltning og fra endret praktisering av behovsprøvingen.
Siste nytt
- Elektriske tunge kjøretøy er mest klimavennlige på veien
- De fleste elbilister reiser som før etter stengingen av kollektivfelter
- Mer miljøvennlig fly-drivstoff gir lavere CO2-utslipp enn utbygging av Nord-Norgebanen
- Automatiserte kjøretøy vil utfordre det tradisjonelle transportsystemet
- Maskinlæring kan forutse reisemønstre