![]() |
Ifølge transportetatenes forslag til NTP skal halvpraten av alle nye tunge lastebiler være utslippsfrie i 2030. |
Transportetatene har, i sitt forslag til klimastrategi for Nasjonal transportplan, skissert ambisiøse mål for omsetningen av nye kjøretøy i 2025 og 2030. Alle nye personbiler og bybusser skal i 2025 være utslippsfrie. Det samme skal i 2030 gjelde alle de nye varebilene, tre fjerdedeler av de nye langdistansebussene og halvparten av de nye tunge lastebilene.
Dersom disse målene blir oppfylt, vil CO2-utslippene fra veitrafikken i 2030 bli redusert med nesten 5 millioner tonn, eller 45 prosent, sammenliknet med 2015-nivået.
Under mer nøkterne forutsetninger, at markedsandelene for nye kjøretøy utvikler seg som en fortsettelse av trenden 2010-2015, vil CO2-utslippet fra veitrafikk fram til 2030 gå ned med anslagsvis 2,3 millioner tonn, eller 21 prosent.
Regjeringens forslag til endringer i bilavgiftene for 2017 vil, om de blir gjennomført, redusere CO2-utslippene fra nye personbiler med anslagsvis 0,9 prosent, eller ca. 3400 tonn i løpet av bilenes første driftsår.
Beregningene er gjort med TØIs modell for framskriving av kjøretøyparken, som nå er utvidet til å omfatte alle typer motorkjøretøy bortsett fra tohjulinger. Utviklingen av modellen er finansiert av Statens vegvesen og NAF har bidratt med delfinansiering av enkelte av analysene i rapporten.
Kontaktperson: Lasse Fridstrøm, lef@toi.no, 41611402.