Norske hytteeiere verdsetter lokalmat og har et sterkt ønske om å støtte lokale produsenter. Likevel viser en ny casestudie gjennomført av Transportøkonomisk institutt (TØI) at det er et gap mellom holdninger og faktisk handlemønster. Hyttebeboere i Skåbu handler lokalmat sjelden – hovedsakelig på grunn av begrenset tid, manglende informasjon og upraktiske løsninger.
"Hyttebeboerne uttrykker en tydelig vilje til å støtte lokal næring, men tidspress og manglende oversikt over tilgjengelige varer gjør det vanskelig", sier prosjektleder Delphine Pernot.
Studien bygger på spørreundersøkelser og intervjuer med hyttebrukere i Skåbu i Innlandet, og tar utgangspunkt i lokalmatprodusenten Skåbu Høyfjellsmat. Resultatene viser at selv om lokalmat forbindes med kvalitet, bærekraft og dyrevelferd, skjer innkjøpene hovedsakelig ved spesielle anledninger.
Stort underutnyttet potensial for lokalmatprodusenter
Rapporten peker på at lokalmataktører kan øke salget ved å gjøre det enklere for hyttebeboerne å handle. Forslagene inkluderer bedre informasjon om lagerstatus og åpningstider, nettbutikk eller app for bestilling, matkasser (oftere enn kun til høytidene) og samarbeid med lokale dagligvarebutikker om henting eller distribusjon.
"Vi ser at både praktiske løsninger og engasjerende opplevelser kan ha god effekt", sier Pernot. "Det kan for eksempel være smakstorg, kurs eller mulighet til å besøke gården."
I Norge er det i underkant av en halv million hytter. Samtidig viser tidligere forskning at hyttebeboere legger igjen mindre penger lokalt enn hotellgjester. Rapporten understreker likevel at hyttefolk representerer et stort, men hittil underutnyttet kundegrunnlag for lokalmatprodusenter, så lenge man klarer å tilpasses tilbudet etter deres behov og deres reise- og oppholdsmønster.
Casestudien er gjennomført i samarbeid med Skåbu Høyfjellsmat og er en del av "Lokund"-prosjektet (Lokalmat til lokale kunder) som er støttet av FORREGION Innlandet.