For å etablere et slikt system kreves det store investeringer i egne traseer og godt materiell, samt betydelige tilskudd til drift, går det fram av en rapport fra TØI. Rapporten omhandler hva som skal til for å få til høykvalitets kollektivtransport i landets fire største byer.
Tilskuddsandelen i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger varierer mellom 45 og 27 prosent og er betydelig lavere enn i andre nordiske byer og i mange byer utenfor Norden. Med grunnlag i lokale utredninger, er investeringsbehovet i nye buss- og banesystemer i de fire byene anslått til nærmere 100 milliarder kroner i årene framover.
I tillegg kommer behovet for betydelige økninger i driftstilskuddene, i hvert fall om det er et mål å nå en velferdsmaksimerende tilskuddsandel på i overkant av 50 prosent.
Bakgrunnen for at en såpass stor andel er velferdsmaksimerende, er effekter knyttet til trengsel på vegene, særlig i rushtiden, og til at forbedringer i kollektivtilbudet virker selvforsterkende.