Dette er en av konklusjonene i en rapport utarbeidet ved TØI. Oppdraget er utført for Statens vegvesen som leder en nordisk arbeidsgruppe som skal utvikle indikatorer for å beskrive tilgjengeligheten til kollektive transportsystemer.
Rapporten gir en oversikt over politikkdokumenter, handlingsplaner, lovverk, retningslinjer, håndbøker og lignende i de nordiske landene. I tillegg har man sett på virkemidler som nasjonale reiseplanleggere, økonomiske insentiver, budsjettkrav, opplæring, prisreduksjoner og spesialtransport.
I de senere år har EU kommet med flere direktiver som skal bidra til å gjøre transportsystemet tilgjengelig for alle. Alle de nordiske landene arbeider aktivt med både politikkdokumenter og konkrete handlingsplaner for å bedre tilgjengeligheten. Rapporten konkluderer med at Finland og Norge er kommet lengst når det gjelder å utarbeide detaljerte og konkrete handlingsplaner.
Når det gjelder nasjonale reiseplanleggere, det vil si internettsider med informasjon om kollektive transportmidler, er Norge, Danmark, Sverige og Finland omtrent på samme nivå. I Finland og Sverige har myndighetene hatt en større pådriverrolle enn i Norge og Danmark der denne tjenesten i større grad har vokst fram gjennom en gradvis koordinering av ulike informasjonssystemer.
Data til rapporten er i hovedsak hentet fra en spørreundersøkelse til de nordiske transportministriene. Spørreskjemaet var i utgangspunktet utarbeidet og sendt ut som del av EU-prosjektet For a European Accessibility of public transport for people with disabilities under 6. rammeprogram.