Resultatene stemmer godt over ens med risikoberegninger for ulike aldersgrupper basert på ulykkesdata, og indikerer at både kjøreerfaring og synsevne er viktig for rask oppfattelse av faresituasjoner.
Testvideoen består av trafikksituasjoner som er registrert under kjøring i vanlig trafikk med kamera plassert omtrent i førerens øyeposisjon.
Testpersonenes oppgave er å se etter mulige faresituasjoner hvor det kan bli nødvendig å bremse brått eller svinge unna for å unngå kollisjon, og å trykke på en tast så snart de oppdager en slik situasjon.
Denne typen tester kan tenkes å være nyttig både i føreropplæring og som del av førerprøven.
Rapport:
Aldersforskjeller i bilføreres oppfattelse av faresituasjoner. Resultater fra to undersøkelser med en videotest. TØI rapport 1015/2009. Forfatter: Fridulv Sagberg.
Du er her
- > 35-55-åringer reagerer raskest i trafikken
35-55-åringer reagerer raskest i trafikken
Bilførere i aldersgruppen 35-55 år reagerer raskere på farer i trafikken enn både førere over 65 år og trafikkskoleelever. Dette viser en videobasert test utviklet ved TØI.
Siste nytt
- Elektriske tunge kjøretøy er mest klimavennlige på veien
- De fleste elbilister reiser som før etter stengingen av kollektivfelter
- Mer miljøvennlig fly-drivstoff gir lavere CO2-utslipp enn utbygging av Nord-Norgebanen
- Automatiserte kjøretøy vil utfordre det tradisjonelle transportsystemet
- Maskinlæring kan forutse reisemønstre