Forfattere: | Harald Minken |
Rapportnr: | 8511/2015 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-93253-37-2 |
Språk: | Norwegian |
Med utgangspunkt i funn fra den norske tidsverdiunder¬søkel¬sen fra 2010 argumenterer vi i denne artikkelen normativt for å bruke samfunns¬økono¬misk analyse med nasjonale enhetspriser til å prioritere mellom prosjektene, og prøver å vise at det er alvorlig at dette kriteriet ikke blir brukt i praksis.
Det er lansert flere teorier for hvorfor transportplanleggingen i Norge gir slike resultater. En teori sier at så lenge sentrale fagmyndigheter ikke avviser ulønn-somme prosjekter, vil lokale fagmyndigheter øke sine muligheter til å få gjennom¬slag i planen jo flere prosjekter de lanserer, enten de nå er lønnsomme eller ikke. Den andre sier at lokale myndigheter fremmer ulønnsomme prosjekter fordi de ikke behøver å bære mer enn en del av kostnaden, mens bevilgende myndigheter vedtar dem, fordi bompenger medfører at heller ikke de opplever hele kostnaden.
Redusert bruk av bompenger kan bedre situasjonen. I tillegg kan samfunnsøko-nomisk lønnsomhet tillegges større vekt ved prioriteringen dersom investerings-budsjettet i NTP blir delt opp i en del som prioriteres strengt etter samfunnsøko¬nomisk lønnsomhet, og en eller flere deler der andre mål er hovedhensikten.