Forfattere: | Ronny Klæboe, Johanna Ludvigsen |
Rapportnr: | 1118/2010 |
ISBN: | 978-82-480-1197-2 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1179-8 |
Språk: | English |
Vedlegg | Hele rapporten |
Overføring av internasjonalt gods fra veg til jernbane har positive klimavirkninger. En sparer 85 prosent av oppvarmingen per tonnkm. Å få til en slik overføring er imidlertid lettere sagt enn gjort. Importen av varer fra Europa øker mer enn eksporten, og kommer fra ulike opprinnelsesland og steder. Et nærliggende tiltak for å sikre gode og regelmessige pendelforbindelser som kan ta disse transportene, er oppretting av ”Rail Ports” – inngangs¬portaler til Norge på Kontinentet. Her kan vareforsendelser konsolideres og omlastes til jernbane. Et skritt i retning av å få etablert slike portaler er et samarbeid mellom norske myndigheter og deres motparter i EU-medlemsland, delstatsmyndigheter i eksempelvis Nord- Tyskland, og private transport- og logistikk-aktører. Brukerne må tilbys et servicenivå som gjør det attraktivt å bruke jernbane på store deler av strekningene.