Forfattere: | Harald Thune-Larsen, Asbjørn Torvanger, Knut Sandberg Eriksen |
Rapportnr: | 1018/2009 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-0973-3 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten |
Luftfart skal inkluderes i EUs system for handel med utslippsrettigheter (EU ETS) fra 1. januar 2012.
I forhold til en situasjon uten kvotepriser kan kvotepriser på 25 - 75 euro/tonn CO2 redusere samlet CO2-utslipp fra fly fra norske lufthavner med 20 000 - 120 000 tonn i 2020 pga redusert flytrafikk.
I 2030 kan 30 euro/tonn CO2 redusere CO2-utslippene med 20 000 - 35 000 tonn på grunn av redusert trafikk og med 1 mill tonn ved kvotepriser på 125 euro/tonn som følge av energieffektivisering (90 % av reduksjonen) og redusert trafikk (10 %).
Ved 75% overveltning vil kvoteprisingen øke gjennomsnittlige billettpriser med maksimalt 3 % innenlands og 6,1 % utenlands.
Effekten på billettprisene øker generelt med avstanden.